Az V. Szimfónia elemzéséhez tartozó diavetítés anyaga a letöltés gombra kattintva menthető a számítógépre.
Az „Otodik_szimfonia.rar” fájl tartalmának kicsomagolása után, a bemutató a
PowerPoint program segítségével tekinthető, hallgatható meg.
V. SORS szimfónia - c-moll, opus 67
Az I. tétel elemzése
A
tétel formája: szonátaforma.
A
tétel tempójelzése: Allegro con brio,
ütemjelzése: 2/4
I. Expozíció
Az
első téma
valójában nem is zenei téma, hanem egy motívum, az ún. sors-motívum. Négy hangból áll. Háromszor és gyorsan elhangzó rövid hangot egy
hosszan kitartott hang követ. A motívum megismétlésre kerül. Állítólag erről
mondta Beethoven: „Így kopogtat a sors az ajtón.”
A
sors motívumban roppant tömörség, félelmetes erő, hallatlan koncentráció, izzó
feszültség, erőszakos energia rejlik – írják a szakírók. Miért? Azért, mert
ellentét foglalja egységbe. Többen vallják, hogy Beethoven előbb alkalmazta
műveiben a hegeli tételt, az ellentétek harcát és egységét: tézis – antitézis – szintézis, mint a
híres filozófus.
Ez
a négy hang határozza meg a folytatást, a továbblendülést. A sors-motívum és a
hozzá kapcsolódó zenei anyag jelölése:
A – Ez
a zenei anyag, elhangzását követően ismétlésre kerül.
A második téma
dallama két részre tagolható.
Az
első rész dallama a kürtökön hangzik fel. A
második rész dallama lírai folytatása az első résznek: első ízben a vonósokon hangzik, majd kétszer a fúvósokon, ezt követően lefele haladó energikus
szekvencia-menetek követik.
Az
expozíció eddig ismertetett zenei anyaga tehát a következő: A A B, mely zenei anyag ismétlésre kerül.
Folyamatábra alkalmazása nem lehetséges.
II. Kidolgozás
Az
expozícióban elhangzott témák kerülnek feldolgozásra, különösebb elemzés
szükségtelen. Többszöri meghallgatását javasolom.
III. Reexpozició
A
sors motívumnak a teljes zenekaron történő
felhangzásával kezdetét veszi az expozíció megismétlése. Az expozícióban
megismert zenei anyag rövidítve hangzik el.. Vázlatosan jelölve: A B
Az
„A”
részben oboán
hangzik el egy szomorkás dallam, mely az elnyomásban élő nép örömtelen,
boldogtalan állapotát érzékelteti.
IV. Kóda:
Beethovennél
a kóda megnövekedett szerephez jut, mintegy megkoronázza a tételt. Ugyanolyan
nagyságrendű, mint az expozíció, illetve kidolgozás zenei tömbje. A kóda
szerepe: összefoglalás. Ez történik egy óra végén, amikor a tanár összefoglalja
a tananyagot. Ez történik egy retorikai beszéd végén, amikor a szónok a
befejező részben összefoglalja mondanivalójának lényegét. Legfőbb célja, hogy
jól sikerüljön a beszéd „végső kicsengése.”
A II. tétel elemzése
A
tétel formája: szabad variációs
forma.
A
tétel tempójelzése: Andante con moto,
ütemjelzése: 3/8
Ebben
a tételben Beethoven oldja az előző tétel hallatlan feszültségét. Mondanivalója: elmélkedés a sors kihívásain;
erőgyűjtés a küzdelemre. A tétel zenei anyaga négy tömbre tagolható, alapvetően
két témából áll.
A/ tömb tartalma
A
zene rögtön az első
téma dallamával indul, ezt követi a dallam utolsó négy hangjából
készített utótag, mely a vonósokon hangzik.
A második téma
nem igazi téma, mert dallama lezáratlan marad. Kétszer hangzik el:
a/
először halkan és „dolce” előírással,
b/
másodszor a teljes zenekaron és teljes
hangerővel.
Átvezetés
után érkezünk a következő tömbhöz. Az
átvezetés zenei anyaga a 2. téma zenei anyagából készült.
B/ tömb tartalma
A
zene az első téma variációs feldolgozásával indul, jelölése: 1v, míg a folytatásban az „A” tömb zenei anyaga kerül ismétlésre.
C/ tömb tartalma
Az
első téma variációs feldolgozásai következnek, harmadszor a teljes zenekaron halljuk.
Fokozatos crescendo után a zenekari hangzás egy fermátán állapodik meg.
A
folytatásban közjáték hangzik el, ezt
követi a második téma forte változata. Végül akkord figurációk vezetnek át az újabb tömbhöz.
D/ tömb tartalma
A
zene az első téma moll-variációjával
kezdődik (ritmikája is figyelmet érdemel,) majd rövid átvezető zenei részben sklála-futamokat
hallunk, Ezután erőteljes lezárás következik,
mely az első téma motívumaiból áll. Végül
az első téma utótagjának dallama zárja be a tömböt.
Kóda
A
kóda rövid előkészítő zenével
kezdődik, majd először az oboán, másodszor még
szebben, bensőségesebben a hegedűkön szólal meg az első téma
utótagjából készült bensőséges dallam.
Ezután az első téma kezdő motívumának ritmikai változatai készítik elő a
tétel lezárását.
A III. tétel elemzése
A
hagyományos forma, mint scherzo elnevezés elmarad, de valójában erről van szó.
A tétel zenéje három főbb részre tagolható:
- első rész : scherzo,
- második rész : trió jellegű,
- harmadik rész : a scherzo ismétlése + rövid kóda
Tempójelzése: Allegro, ütemjelzése: 3/4
Első rész
Az
első rész, a scherzo zenei anyaga, egy témából és a sors-motívumból áll:
-
a téma az
ún. basszus-téma,
-
a másik a sors-motívum (nevezik
kopogtató-motívumnak is),
Az
első rész, a Scherzo, további három rövid szakaszra
tagolható:
1/ Alulról felfele haladó basszus-témával kezdődik, rögtön
ismétlésre kerül, majd a sors-motívum ismétlései következnek.
2/ A
zenei anyag ugyanaz, mint az 1/ szakaszban, némi ritmikai, hangszerelési
változtatásokkal (Varietas delectat!).
3/
Először a basszus-témát halljuk, s a hozzá kapcsolódó ellentémát (hangzása
gyönyörű!), majd kétszer a sors-motívumot, s egy igen rövid lezárást, ami az
első rész befejezését jelenti.
Második rész
A
tétel második része ”trió” jellegű és egyetlen
dallama van, elnevezése: trió-téma,
mely fugato feldolgozású.
Némi változtatásokkal még háromszor ismétlődik, majd átvezető rész következik a
tétel harmadik fő részébe.
Harmadik rész
A
harmadik rész – a scherzo visszatérése – két szakaszból és a kódából áll.
Az
első szakaszban a scherzo két témáját
halljuk, de most a ritmus szaggatottá
válik, a motívumok botladoznak; a
hangulat nyomott, fojtott. Természetesen variációkról van szó.
A
második szakaszban a basszus-téma
váza marad meg, az előző rossz hangulat tovább mélyül. Hatása groteszk.
Kóda.
A
kóda hangulata feszültséget, szorongó várakozást kelt a hallgatóban, s
megszakítás nélkül vezet át a IV. tételbe. A kóda tehát összeköti a III. és a
IV. tételt.
A
fenntartott zenei hangzás fokozatosan felerősödik, majd elementáris erővel,
valósággal „berobban” a IV. tétel első témája, és egyre feljebb, feljebb tör, mely
a sors feletti győzelem, a diadal érzéseit zengi.
A IV. tétel elemzése
A
tétel formája: szonátaforma.
A
tétel tempójelzése: Allegro, ütemjelzése:
4/4
A
szimfónia egységét jelzi, hogy a III. tétel folyamatosan átvezet a IV. tételbe,
ahol Beethoven az I. tétel drámai kérdésére, a IV. tételben adja meg a választ.
I. Expozíció
Az
első téma a III. tétel átvezető részének
nyomasztó légköre után következik, fortissimo dinamikával, melynek dallama két
részre tagolható.
A
dallam első része végtelenül
egyszerű, mégis elementáris erejű.
A
dallam második része háromszor
ismétlésre, majd lezárásra kerül, s amit rövid átvezető rész követ.
A
második témába való átvezetés valójában önálló téma, második témának
is nevezik; a fúvósokon szólal meg;
kétszer hangzik el, majd lezárásra kerül.
A második téma
első
fele a vonósokon
hangzik, ezek triola-figurák; felfele haladnak,
második
fele lefele mozog; a második téma ismétlésre
kerül.
A zárótémát
/rövid ismétlődő dallam/ először halkan, majd forte változatban halljuk.
A zárótéma elhangzása után energikus átvezetés következik, közben egy zenekari fermátán
megáll a zene, majd következik a kidolgozás.
II. Kidolgozás
A
kidolgozási részben a második téma egyik motívuma, az ún. triola-motívum kerül feldolgozásra. A fő hangsúlyt a basszus-motívum ismétlései hordozzák .(Már
a triola-motívum alatt is halljuk, de ekkor még halkan.) A harsonák belépése jelzi a kidolgozási rész csúcspontját.
Ezután
– pianissimóban (dinamikai váltás, kontraszt!) – a sors-motívum ismétlései következnek.
III. Reexpozició
A reexpozícióban pontosan
ismétlésre kerül az expozíció zenei anyaga.
IV. A kóda
három szakaszból áll:
a/
Először a második téma triola-motívumát halljuk, ezt követően a basszus-motívum
lesz a meghatározó, többször ismétlődik, majd akkord-ütések következnek.
b/ Úgy tűnhet, hogy végére érünk a tételnek, de a
folytatásban egy új, felfele törő, energikus motívum, az ún. felszólító motívum hangzik el, lezárásra
kerül, majd újabb hangszerelésben ismétlésre kerül.
c/ A harmadik szakasz, a lezáró szakasz. Először a
zárótéma egyik motívumának ismétléseit, majd a zárótéma tomboló motívumának
nyolcszor történő ismétlését halljuk. Beethoven ezután felidézi az első téma
dallamának kezdetét, majd sorozatos zenekari akkordokkal ér véget a tétel, illetve a szimfónia.
Miről szól ez a
szimfónia?
Beethoven
legismertebb, legnépszerűbb és a legtöbbet játszott remekműve ez a szimfónia,
mely „utólag” a SORS elnevezést kapta.
Bemutatója
1808. december 22.-én volt Bécsben, a Theater an der Wienben. (Ekkor volt a VI.
szimfónia bemutatója is.) Az ajánlás Razumovszkij, Andrej Kirillovics (1752-1836) grófnak szólt, aki orosz követ
volt Bécsben, később államkancellár lett Oroszországban.
Schering, A. (1877-1941) német zenetudós szerint a szimfónia
nem egy ember és a sors küzdelmének szimbóluma (A zene mondanivalójából ezt sem
lehet kizárni!), hanem egy teljes nép vagy nemzet elnyomatásának,
szabadságharcának, s végül diadalmas felszabadulásának a megzenésítése.
Ez
a szimfónia az emberi akaraterő és a küzdenitudás hőskölteménye. Bátor
szembenézés, szembeszegülés a sorssal, a sors kihívásaival. Filozófiai
értelemben a lehető legegyetemesebb mondanivalót hordozza úgy az egyes ember
számára, mint egy nagyobb közösség számára.
Az I. tételt a sors-motívum félelmetes dörömbölése nyitja meg. „Így kopogtat a
sors az ajtón.” – mondta róla
Beethoven. Ez az első téma, amely a zsarnokság
zenei képlete. Nemcsak az első tételt uralja, mind a négyben jelen van.
A második téma a nép szabadságszeretetét, az elnyomásból
felemelkedni akaró nép szabadság utáni vágyát fejezi ki.
Az
első tétel tehát a zsarnoki hatalom és a nép szabadságharcának küzdelmeit mutatja
be. Mindvégig állandó és koncentrált a feszültség; a drámai küzdelem
életről-halálról szól, s nem tudni: a zsarnokság győz, vagy a szabadság jut
diadalra.
A
tételben – a drámai hangvétel mellett – egyetlen lírai rész van. Ez a rövid kis
dallam a nép mérhetetlen szenvedéseit ábrázolja.
A tétel végső kicsengése: egyelőre a zsarnokság győz, de a szabadság
kivívásának a reménye még nem veszett el. A küzdelem sorsa a IV. tételben dől
el.
A II. tétel első témája – zenei gondolata – az elnyomott nép szenvedéseit
mutatja be. A fájdalom, a panasz mellett jelen van a szabadság győzelmébe
vetett hit. (A fúvósok felfele haladó forte dallam-menetei előrevetítik a
szabadság diadalra jutását.) Napjainkban úgy mondjuk: SOHA NE ADD FEL!
A
tétel békés harmóniái oldják az I. tétel hallatlan feszültségét. Mondanivalóját
illetően pedig erőgyűjtés a végső győzelem kivívására.
A III. tételben tovább tart a nép szenvedése, a zsarnokság semmit sem
enged a nyomasztó hatalom szorításából. Állandóan jelen van a sors-motívum kopogása!
Ebben a muzsikában nyoma sincs a tréfás, kedélyes hangulatoknak, ahogyan azt a
III. tétel általában megkívánná. Beethoven a Scherzo helyett csupán Allegro
tempót ír elő.
A
tétel valójában nem önálló, inkább a IV. tétel, a finálé előkészítője. A két
tétel között nincs szünet, átvezető zenével van összekapcsolva.
A
tétel végén úgy tűnik, mintha minden elveszett volna, nincs kiút. A zenekar
színei elhalványulnak, mintha a zsarnokság sötét leple borítana be mindent, a
zenekar elcsendesedik. Hosszabb ideig egyfajta feszült, várakozó hangulat árad
a zenéből. Ez az átvezetés muzsikája. (Egy alkalommal a szimfónia előadása
közben, Schumann mellett ülő kisfiú ennél a résznél a zeneszerző karjába
kapaszkodott és azt súgta: Nagyon félek!)
Az
átvezetés végén, egyik pillanatról a másikra a teljes zenekaron elementáris
erővel berobban
a IV. tétel első témája.
(1828-ban
– hét évvel Napóleon halála után – a francia veteránok egy kis csoportja
hallgatta a szimfóniát, s ennél a résznél: „A császár! A császár!” kiáltással
felugrottak helyükről, s majdnem botrányba fulladt az előadás.)
A
téma dallama felfele tör, egyre feljebb és feljebb emelkedik, himnikusan
felfele szárnyal. A győzelem felett érzett diadal önfeledt, mámoros ujjongása
ez, minden hallgatót magával ragad, s e hatás alól senki sem vonhatja ki magát,
nem maradhat közömbös.
A
kidolgozási részben még egy alkalommal visszatér a sors-motívum, de ereje már
elveszett, inkább intelem, emlékeztető, majd újra felhangzanak a szabadság
diadalát zengő témák, dallamok.
Berlioz, H. (1803-1869) – francia zeneszerző – emlékezéseiben van
feljegyezve a következő kis történet:
„Lesueur (Berlioz tanára) nem akart tudomást venni, nem akart
Beethoven zenéjével megbarátkozni. Óvakodott attól, hogy valamit is
meghallgasson Beethoven műveiből, nehogy tanúja legyen a művek felrázó
sikerének, melyek egész Franciaországban rohamosan terjedtek.
Egy alkalommal Berlioznak, sok rábeszélés után, mégis sikerült
elvinni őt az V. szimfónia előadására. Lesueur magányosan egy páholy mélyén
hallgatta az előadást. Berlioz az előadás után a folyósón találkozott az
izgatott, felhevült tanárával.
– „Nos, mester?...”
– „Hagyjon! Ki kell mennem a szabadba. Ez hallatlan, ez csodálatos!
Annyira felzaklatott és megrázott, hogy a páholy elhagyásakor, mikor fel
akartam tenni a kalapomat, alig tudtam hol a fejem. Hagyjon magamra. Majd
holnap…”
Amikor a lelkendező Berlioz másnap meglátogatja mesterét, már
higgadtabb, tartózkodóbb hangulatban találja. Fejért csóválja, és sajátos
mosollyal mondja:
– „Nos, ilyen zenét nem szabad írni!”
Mire az éles nyelvű Berlioz nem állhatja meg, hogy vissza ne
vágjon:
– „Legyen nyugodt, kedves mester, nem fognak egyhamar ilyen zenét
írni.”
Bartha
Dénes: Beethoven kilenc szimfóniája – Zeneműkiadó Vállalat, Budapest – 1956,
második kiadás – 166. oldal.
A szimfónia tételeinek megismerése után
Javasolom
elolvasni a Szemelvények között található
Ø Illyés Gyula
versét, címe: Egy mondat a zsarnokságról. 1950-ben
írta, de nyomtatásban először 1956. november 4.-én jelent meg
Ø Paul Eluard: Szabadság című versét
Ø Az emberi jogok c. mellékletet
Ø Alkotmányunk fejezetét
S
ha nem untatom soraimmal a monitor előtt ülő embertársamat, közreadom
gondolataimat, melyek a szimfónia hallgatása közben foglalkoztatnak.
Gondolataim az V. szimfónia hallgatása mellett
Az
európai történelemben a XVII. század méltán tarthat igényt az „ész százada”
elnevezésre, mert ekkor keletkeztek azok a gondolatok, az a szellemi áramlat,
amelyet egy szóval úgy hívunk: felvilágosodás.
A
következő két idézet ma is ugyanolyan érvényű, mint amikor leírták, és
ugyanolyan érvényű marad a jövőben is, mindaddig, amíg csak ember él a Földön.
J.J.Rousseau /1712-1778/ írta a Társadalmi
Szerződés /1762/ című értekezésében a következő mondatot: „Az ember
szabadnak születik, és mégis mindenütt bilincsekben kell sínylődnie.”
Az
Amerikai Függetlenségi Nyilatkozat /1776/ két híres mondata: „Minden ember
születésétől egyforma. Teremtőjétől mindenki azonos és eltulajdoníthatatlan
emberi jogokat kapott. Ezek az élet, a szabadság és a boldogságra való törekvés
joga.”
Beethoven
ismerte ezeket a gondolatokat, s talán nem véletlen, hogy az ő
alkotóművészetében csendül meg a legerősebben és legmesszebbre hangzóan a
szabadság, a szabadság utáni vágy muzsikája. Nem megrendelésre ír, hanem a feltörekvő
polgárságnak, később az emberiségnek, egyetemes érvényűen. Bár főurak pénzügyi
támogatásában részesül, nem alkalmazott, nem szolga, ő az első tudatosan
„szabad művész.” Büszkén, önérzetesen vallotta:
„Gróf, herceg sok van, de Beethoven csak egy.”
Beethoven
különösen fogékony volt a haladó francia eszmék, gondolatok befogadására. Egész
életében Rousseau lelkes híve. Huszonhárom évesen így ír: „Tégy jót, ahol csak lehet, a szabadságot szeressd mindennél
jobban, az igazságot még a trón előtt is, soha meg ne tagadd!”
Művészi
hitvallásában is a szabadság eszméje szerepel: „A
művészet célja a mindenség célja: szabadság és haladás.”
Minden
kommentár nélkül – itt és most – mindenképpen szükséges a felvilágosodás
jelmondatát idézni: „Sapere aude!” –
Merj gondolkodni! Egy kicsit szabadabb fordításban: Legyen bátorságod
értelmedet használni! Ma is kötelező!
A
megelőző nagy történelmi korszak, az ezer évig tartó középkor jelszava viszont
a következő volt: „Credere aude!” – Merj hinni! Egy kicsit szabadabb
fordításban: Ne gondolkodj, csak higgy!
A
leírtakhoz nem szükséges további magyarázatokat fűzni, viszont még egy nagyon
fontos gondolatról írok pár sort. Luther Márton
(1483-1546) életének és munkásságnak legfőbb üzenete két szó, mely minden kor,
minden ember és emberi közösség számára érvényes: „semper
reformári” – mindig reformálni. Egyetlen állandóság van: a változás, a
reform. A fejlődés kulcsa és motorja a reform.
J. Haydn (1732-1809), W. A .Mozart (1756-1791) után L. v Beethoven (1770-1827) a klasszikus zenei
stílus betetőzője. Mindhárman azonos nyelven muzsikálnak, mégis Beethoven az,
aki a zene minden területén a reformer. Eltér, újít, változtat, továbblép, nem
azért, hogy eldobja a régit, hogy felforgasson, hanem azért, hogy kifejezze
önmagát. Művészete az egyéniség kultusza előtt nyitott utat.
Művészete
elemi erejű (őstehetség volt, korlátok nélkül), csodálatra méltó. Az egyetemes
emberi kultúra része, örök értékű. Shakespeare,
Michalengelo művészete mérhető hozzá – írta róla Szabolcsi Bence
zenetörténészünk.
Shaw, George Bernard
(1856-1950) írta a következő mondatot: „…félelem
nélkül tárta ki önmagát, s ezzel bennünket, hétköznapi embereket is
kifejezett.” (1925-ben Nobel-díj)
Az
V. szimfónia megalkotása óta kétszáz esztendő múlt el, ezért indokolt feltenni
a kérdést: Vajon mit jelent, milyen gondolatokat ébreszt, vagy ha úgy tetszik
mi az üzenete, mi a mondanivalója ennek a maga nemében páratlan szimfóniának,
egyedülálló műalkotásnak, a mát élő ember számára?
Számos
képviselője van annak a felfogásnak, hogy az élet célja a küzdés maga. Ezt
vallotta például az ókorban élt híres diktátor, Sulla.
Ezt vallotta jeles írónk, Madách Imre
is, az „Ember tragédiája” című színművében: „Küzdve küzdj, és bízva bízzál!” –
s még számos példát lehetne sorolni…
Goethét
zárszóul idézem.
Természetesen
az emberi életnek számos célja van, felsorolni bajos lenne, de egészen
bizonyos, hogy küzdelem nélkül nincs élet, nincs igazi öröm, talán még
boldogság sem: az életben mindenért meg kell küzdeni.
Az
élet, a sors mindenki számára tartogat kisebb-nagyobb kihívásokat, amit nem
lehet megkerülni, semmibe venni, elhallgatni, várni, hogy majd csak elmúlik a
probléma. Állást kell foglalni, igent vagy nemet mondani: leküzdeni, vagy
megadni magunkat. A legkényelmesebb megoldás: beletörődni, eltűrni a dolgok
alakulását. Küzdeni ezerszer nehezebb, de megéri! Churchill is ezt vallotta: „SOHA NE ADD FEL!” Ettől jobb, emberibb, igazabb
szállóigét nem ismerek!
E
rövid kitérő után visszatérek a szimfóniához. Miről is szól ez a szimfónia?
A
zsarnoki hatalom és az elnyomás ellen küzdő nép szabadságharcáról, majd a
kivívott szabadság felett érzett diadalról. Rövidebben fogalmazva: a zsarnokság
és a szabadság erőinek összecsapásáról, egy szóban: a küzdelemről.
Mit
jelent a szó: zsarnokság? – Erről írt egymondatos költeményt Illyés Gyula, mely
a szemelvények között olvasható.
Mit jelent a szó: szabadság? – Értelmező Szótárunk a következőket írja: „Az az állapot, amelyben valaki, valami szabad.
Filozófiai értelemben: „Az a lehetőség, hogy az ember a felismert
szükségszerűség alapján választhat cselekvésében.” (Lehetőség van arra, hogy
valaki megtehessen valamit.)
A
tudományos meghatározáson túl közelebb áll az élethez és hozzánk, a versből adódó
értelmezés: a zsarnokság megfosztja az embereket mindattól, amit a szabadság
ígér. (Ismételten hivatkozom a franciaköltő versére: Paul Eluard: Szabadság)
A
szabadság az élő emberiség legegyetemesebb vezérlő eszméje és éltető ereje. A
szabadság, a demokrácia helyzetének állandó szélesítése, emelése minden egyes
ember, csoport, közösség, állam permanens feladata, kötelessége.
Amikor
a szabadság szót használjuk – ha akarjuk, ha nem –, abban benne van az emberi
jogok helyzete, a demokrácia foka, minősége, az igazság érvényesülése, a
törvényesség helyzete; az eszmék, az információk szabad áramlása, s még lehetne
sorolni.
Mindezek
a kérdések állandóan jelen vannak az emberi kapcsolatok mindennapi
viszonylataiban: ember és embertárs, egyén és közösség, munkáltató és
munkavállaló, vezető és beosztott, férj és feleség, szerető fiú és szerető
leány, tanár és diák kapcsolatában, nem sorolom tovább…. És nemcsak általában,
hanem konkrétan, kis és nagy ügyekben egyaránt, lenn és fenn, mindenkor és
minden körülményben…
Ragadjunk
ki most egyetlen kérdéskört, az emberi jogokat. A szabadság lánglelkű
költője Petőfi Sándor „A nép
nevében” című versében, 1847-ben
így
ír:
„S a nép hajdan csak eledelt
kívánt,
Mivelhogy
akkor még állat vala;
De az
állatból végre ember lett,
S embernek
illik, hogy legyen joga.
Jogot
tehát, emberjogot a népnek!
Mert
jogtalanság a legrútabb bélyeg
Isten
teremtményén, s ki rásüti:
Isten kezét el nem
kerülheti.”
Az
ötödik versszakban ismét említi, egyre sürgetőben:
„Jogot a
népnek, az emberiség
Nagy szent
nevében, adjatok jogot,”
Többen
vallják, hogy Petőfi Sándor próféta volt, a magyar nép prófétája, aki a jövőbe
látott, mert több mint száz évvel előzte meg az európai politikusokat,
gondolkodókat, amikor az emberi jogokért kiáltott, jajdította el magát; látván
és tapasztalva a kor állapotát, jogtalanságokat, embertelenségeket.
Mint
tudjuk az Emberi jogok Egyetemes Nyilatkozata
(Nem a gyakorlata!) 1946-ban született meg, s írta alá a világ számos nemzete.
Ennek
ellenére, nap, mint nap ma is halljuk: a szomszédos államokban élő magyarok nem
használhatják anyanyelvüket, a település neve nem írható ki magyarul, az
iskolai bizonyítványt nem állítják ki magyar nyelven; a Vajdaságban verik a
magyar fiatalokat, s lehetne még sorolni. Mindettől sokkal rosszabb állapotok
uralkodnak a világ több országában.
Napjainkban
sokan nem merik elmondani véleményüket, félve, hogy állásukat, szerény kis
fizetésüket elveszítik, pedig az Alkotmány biztosítja a véleménynyilvánítás
jogát.
Még
több gond van a demokratikus jogok területén, s gyakorlatát illetően, holott
kétezer éve ismert a népfenség joga. Az információ sem áramlik szabadon, csak
egy példa: A csernobili atom-katasztrófa által okozott magyarországi
uránszennyeződés. Az esemény után (1986), ugrásszerűen megnőtt a rákban
elhunytak száma országunkban; ma sincs róla hivatalos tájékoztatás.
Vajon
ma, 2011-ben, elégedettek lehetünk-e a szabadság, a demokrácia, az igazság
helyzetével, állapotával?
Ma
nem sérülnek az emberi jogok?
Ma
mindig győz az igazság?
Meg
mered mondani véleményed, ha ütközni kell valakivel?
Tisztelt
Fiatal Olvasóm!
Ha
majd befejezted tanulmányaid, s elindulsz az életpályán, lépten-nyomon
tapasztalni fogod, mily sok körülötted az igazságtalanság, a jogtalanság, a
demokrácia fennkölt eszméit naponta megalázzák, az emberi együttélés alapvető
normáit egyre kevesebben tartják meg, állandóan sérülnek az emberi jogok,
vagyis lesz miért küzdeni.Nem véletlenül kerül oly gyakran a ballagási
meghívókra az alábbi kis versrészlet:
Bár zord a
harc, megéri a világ
Ha az ember
az marad, ami volt;
Nemes,
küzdő, szabadlelkű diák.
Így
volt ez minden korban és így lesz a Te egész életedben és a távoli jövőben is.
Ezért írtam, hangsúlyoztam, hogy az emberi élet legfőbb célja a küzdés maga. Az
életrevalóságot a küzdenitudás adja.
Ezért
aztán bátran állíthatom:
-
minden korban,
minden emberre küzdelem vár,
-
küzdelem nélkül
nincs élet, nincs boldogulás,
- a küzdelem
jutalma – az igazi öröm,
– az
önfeledt öröm,
– a
diadalmas öröm, ahogy azt a IV. tételben halljuk.
Végül
engedtessék meg nekem, hogy néhány mondatban – a lehető legőszintébben –
megpróbáljam leírni, szavakba foglalni véleményemet, gondolataimat, érzéseimet;
azt az élményt, amelyet a szimfónia hallgatása jelent nekem.
Amikor
a szimfóniát hallgatom, Beethovenhez vagyok közel; muzsikája lenyűgöz, és
igézettel tölti el énemet; összetör, majd felemel, szellemisége magával ragad.
A
művészet fennkölt, tiszta és igaz birodalmába emelkedek, ahol gondolataim
korlátok nélkül, szabadon szárnyalhatnak; nem köthetik gúzsba, nem verhetik bilincsbe
holmi sekélyes földi dolgok, talmi csillogások, hívságok. Itt a harmóniák az
örök igazságokat hirdetik és az igaz ügyért küzdők megdicsőülnek, és sehol sem
működnek leplezett, aljas, önző érdekek.
Érzem,
hogy az elhangzó dallamok, az abból fakadó gondolatok, érzések cselekvő erőt
adnak
-
erőt adnak munkám
és életadta kötelességeim teljesítéséhez,
-
erőt adnak a
becsületes-tisztességes helytálláshoz,
-
megmagyarázhatatlan
tettrekészség lesz úrrá rajtam,
-
energiával
töltődöm fel,
-
felszabadulok a
mindennapok kötöttségei alól,
-
reményeim
felerősödnek; bizakodva nézek a holnap, a jövő elébe,
-
többnek érzem
magam.
Tisztelt
Olvasóm!
Talán
többet is írtam a kelleténél, mint terveztem, ezért végezetül egy rövid
idézettel fejezem be, mégpedig Goethe: ”Faust”
című művének négy sorával, melyet a haldokló Faust mond a mű végén.
Számomra
ez a négy sor fejezi ki a legszebben, a legtömörebben mindazt, mit megpróbáltam
kifejteni a szimfónia szellemiségét, mondanivalóját illetően. Ez a négy sor
egyben válasz arra a kérdésre: Miről is szól ez a szimfónia? Erről szól:
„Igen! E
nagy célért élek-halok csak,
S elmém e végső
bölcsességre jut:
Szabadság, élet nem jár csak
azoknak,
Kiknek naponta kell
kivívniuk.”
Dunaújváros, 2007. december 17.